De sju sprången

De sju sprången under barnets första år. Sju utvecklingsstadier, mentalt och fysiskt. ” Ett steg bakåt och ett språng framåt”.
För de allra flesta vid 5, 8, 12, 19, 26, 37, 46 veckor. De flesta barn går igenom alla faserna, några kanske bara ”snuddar” vid dem så att föräldrarna inte ens uppfattar det.

Varje språng kan delas upp i tre faser.
Fas 1: jobbig period, barnet kräver extra uppmärksamhet. Man känner inte igen sitt barn, men barnet känner inte igen sig själv heller! Barnet har liksom trätt in i en ny värld.

Tecken på att ett nytt språng är på gång:
Barnet…
skriker oftare och mer
vill ha mer fysisk kontakt och uppmärksamhet
har sämre aptit
blir blygare och klängigare
sover dåligt
suger mer på tummen
är tystare och mindre livligt

Fas 2: Själva utvecklingssprånget. Vad som händer är olika för varje språng.

Fas 3: En lugn period följer. Vila efter den ansträngande utvecklingsfasen och inför nästa. Barnet är gladare och självständigare.

Språng 1: Vid ca 5veckors ålder. Matsmältningen förändras, barnet börjar gråta riktiga tårar, fokuserar blicken, andas mer regelbundet. Kräks och rapar mindre ofta, är vaket längre stunder. Inför den stora förändringen blir barnet mer mammigt eller pappigt. Kan vara bara nån dag eller en hel vecka. Barnet brukar skrika, gråta och vägra somna.
Barnet behöver all tröst det kan få. Vagga, bär, krama och få bröstet brukar hjälpa.

Språng 2: Vid ca 8 v. Barnet börjar känna igen enkla mönster i sin omvärld. Upptäcker sina händer och fötter, kan fascineras av skuggorna på väggen t ex. Kan studera mönster på tyg. ” Mammighetsperioden” kan vara från några dar upp till två veckor. Barnet blir krävande, skrikigt. Känsliga barn gråter mer än tidigare. Efter andra språnget vet föräldrarna vad barnet tycker om. Vilka ljud, färger och d y l.
Prova dra-upp-leken när barnet kan lyfta huvudet. Bada tillsammans. Häng upp en mobil eller mönstrat tyg. Spela musik eller speldosa. Ge barnet tillfälle att utforska fötter och händer.

Språng 3: Vid 11 eller 12v. När du trodde barnet lärt sig leka på egen hand klarar den inte det så bra längre. Har blivit blygt, klamrar sig fast hos mamma och pappa. Äter, sover sämre och är oftast mer håglöst än tidigare. Verkar ha blivit sämre på att göra vissa rörelser. Tycks gå tillbaka eller stå stilla i utvecklingen.
Vid ca 12 v. Lär sig barnet nyanser. Uppfattar förändringar i sina syn-, ljud-, känsel-, och luktupplevelser.Kan känna igen tonlägen och hur någon t ex ändrar kroppsställning. Lär sig också kontrollera sin kropp bättre. Kan följa någon med ögonen och överblicka ett rum. Experimenterar med olika ljud.
”Samtala” med barnet. Använd rösten på olika sätt. Träna på att gripa, sätt saker i handen på barnet , låt det känna på olika material.

Språng 4: Mellan 14 och 17v. Mycket tröst och närhet. Längre klängperioder från och med nu. Denna varar i allt från en vecka till fem- sex. Vid 18-20 v träder barnet in i ”händelsevärlden”. Barnet lär sig göra en kedja av händelser. T ex gripa skallran, skaka den, titta på den, stoppa den i munnen. Verkar enkelt, men är mycket komplicerat. Ljuden blir mer nyanserade och sammansatta. Barnet förstår att saker finns fast de inte syns. Lek kurragömma! Många börjar träna vändningar och att krypa.
Brukar vara dags för första bilderboken, gör lekramsor, sjung och spela musik.

Språng 5: Ca 23v. Barnet blir missnöjt, grinigt, lynnigt. Relationssprånget vid ca 6 månaders ålder. Omvärlden är så stor, barnet bara en liten prick! Når inte saker, mamma och pappa kan försvinna till ett annat rum. Barnet sover sämre, verkar kanske ha mardrömmar. Blir blygare. Snuttesaker blir viktiga.
Lek tittutlekar. Låt det vänja sig vid nya situationer i sin takt. Rasa torn och kasta saker är roligt, om och om igen. Barnsäkra hemmet!

Språng 6: Vecka 32-37. Utvecklingssprånget vid 8-9 mån. Barnet upptäcker att olika saker kan ha gemensamma egenskaper. T ex är en katt en katt, även om den är vit eller svart eller rutig, eller finns på TV.
Låt barnet jämföra föremål- kalla och varma o s v. Gillar enklare uppgifter, räcka saker, trycka på ringklockan, hissnappen. Lär sig händelseförlopp.

Språng 7: Barnet blir ( förutom det vanliga: sämre aptit, sömn osv.) håglöst, svartsjukt, ”barnsligare”. Klängperioden brukar börja mellan 40 och 44v. Själva språnget vid ca 46v, 10-11 månader. För att nå vissa mål lär sig barnet att saker måste göras i en särskild följd. Kontrollerar t ex vilka saker som passar ihop innan de ska staplas och dyl. Förstår handlingar och konsekvenser mer. Försöker klä på och klä av sig. Härmar gester och hjälper gärna till. Kryper, klättrar och kastar boll.
Ge det en lätt boll och saker att stapla, enkla pussel, hink och spade. Detta språng upphör inte förrän barnet fyllt 1 år. Ett nytt kommer vid 13månader, nästa vid 16, sedan vid 18. Fler följer men aldrig så tätt och intensivt som under första året.
RSS 2.0